تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:55 | نویسنده : حسین محمدی

   

طراحی هتل امروزه برای خود تخصصی ویژه به حساب می آید ، چرا که هتل جزو طراحی های پیچیده محسوب می شود ، علاوه بر آن موضوعی اقتصادی است که طراحی آن در جلب مشتری ، یکی از مهمترین نقش ها را ایفا می کند.
 

امروزه در جهان علاوه بر رعایت ضوابط طراحی هتل ، ابتکارات جالبی برای جذابیت هتل به کارمی برند تا هتل آنها از دیگر هتل ها متمایز بوده و مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند.

 

 

برای مثال : به تازگی در شهر کایزرسلاترن آلمان ، زندان معروف آلکاتراس رابه هتل تبدیل کرده اند ، و برای جذابیت چندی از اتاق های هتل را به صورت زندان نگه داشته اند تا ، اگر کسی تمایل داشت بتواند شبی احساس یک زندانی را تجربه کند. در این هتل با میله های پنجره ها و سیم خاردارهای بالای هتل ، نمایی از یک زندان را به ما نشان می دهند ، بلکه بر جذابیت های هتل افزوده تا در جلب مشتریان موفق شوند.

 

برای طراحی یک هتل ، باید علاوه بر اطلاع از فضاهای مورد نیاز ، نکات بسیار زیادی را مد نظر قرار داد ، چرا که هرکدام از فضاها ضوابط خاص خود را دارند و در طراحی هتل و جانمایی باید به نکات بسیار زیادی توجه داشت که موجب کارآمدی و از همه مهمتر سبب هزینه کمتری برای هتلدار گردد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:20 | نویسنده : حسین محمدی

 

کتاب معماری رنزو پیانو ، معماری پایدار

 

 

رنزو پیانو یا معماری پایدار؟ بی شک رنزو پیانو یکی از معماران تاثیر گذار دوره لیت مدرن است. معماری خاص های تک (high tech.) او متفاوت از کارهای کالاتراوا و برای من دلچسب تر هستند. او در خانواده ای با پدر معمار به دنیا آمد ، بعدها با کار مرکز جرج پمپیدو در کنار ریچارد راجرز معروف شد و … در سال ۱۹۹۸ جایزه بزرگ پریتزکر را برد …

رنزو پیانو چند دفتر در چند نقطه دنیا دارد و در دفتر ایتالیایی خود به طور محدود معماران مستعد و جوان را به مدت ۶ ماه و با بورس کارآموزی خود میپذیرد.

در کتاب حاظر چند کار از این معمار معرفی شده که فارغ از پایدار بودن یا نبودن ، کارهایی ارزشمندند. برج lend lease در نزدیکی اپرای سیدنی  یورن اوتزن مرکز فرهنگی در نائومیا (New Caledonia) و چند کار مسکونی ، موزه و … در این کتاب با اطلاعات کامل پلانها و نماها و مقاطع معرفی شده اند.

 



تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:17 | نویسنده : حسین محمدی

 

کتاب مبانی نظری معماری

 

 

 
« مبانی نظری » شاخه ای از دانش است که موضوع آن بررسی اندیشه ها و دیدگاه ها و روشن ساختن درستی و نادرستی آن ها است. مانند هر شاخه دیگری از اندیشه بشری، شیوه طرح و بیان و نقد و تحلیل در این رشته، منطقی- فلسفی و بر پایه بازگشت به سرچشمه ها و شالوده های اندیشه، و گسترش دادن، بازاندیشی و گاه بازنگری در آن ها است.
 

 حجم : ۵٫۱۶ مگابایت – ۴۵۴ صفحه پی دی اف

 دانلود ( لینک غیر مستقیم ۱) دانلود ( لینک غیر مستقیم ۲)

رمز عبور : www.farsicad.com    پسورد را با حروف کوچک وارد کنید.


  



تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:16 | نویسنده : حسین محمدی

 

کتاب زیبا شناسی معماری و مبانی نظری معماری

 

دانلود کتاب زیبا شناسی معماری

ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد - مهندس عبدالرضا همایون

 


 دانلود قسمت اول

http://hosseinrashidi.blogfa.com



تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:10 | نویسنده : حسین محمدی

 

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور در مسیر همدان به کرمانشاه قرار دارد. این بنا روی تپه‌ای طبیعی ساخته شده است.

معبد آناهیتا متعلق به آناهیتا، الهه پاکی و محلی برای نیایش آب بوده که یکی از چهار عنصر مقدس و مورد احترام ایرانیان باستان است.

آناهیتا ایزد بانوی آب‌های روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است.

برخی از محققین، این بنا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده‌اند. عده‌ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم قبل از میلاد و عده دیگر آن را به سده اول قبل از میلاد نسبت می‌دهند.

این معبد که برای استفاده از آب رودخانه شاپور در 6 متری زمین قرار دارد، به صورت مکعب است و دیوارهای این معبد از سنگ‌های بزرگی بنا شده اند که بین سنگ‌های حجاری شده هیچ ملاتی وجود ندارد و این سنگ‌ها توسط بست‌های آهنی به هم متصل شده اند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:10 | نویسنده : حسین محمدی

 

پرونده:Menar-e-jomban esfahan.jpg

منارجُنبان یکی از آثار تاریخی شهر اصفهان است که عارفی به نام «عمو عبدالله گارلادانی» در آن به خاک سپرده شده است

موقعیت

در گذشته منارجنبان کاملاً از شهر جدا و در روستایی به نام «کارلادان» قرار داشت. ولی امروزه این بنا جزو اصفهان است و در نزدیکی محلی به نام نصرآباد قرار دارد. این ساختمان با کاشی‌های لاجوردی رنگ به شکل ستاره چهارپر و اشکال دیگری به شکل کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته است.

این بنا به صورت یک بقعه و دو مناره است که بر روی گور «عموعبدالله بن محمود صقلابی» [۱]از پارسایان نامآور سده هشتم هجری بنا شده و سنگ قبر آن مورخ به سال ۷۱۶ هجری، هم‌زمان با اواخر پادشاهی «اولجایتو» ایلخان مسلمان مغول است.


میوه «به» معروف اصفهان که شاید در دنیا هم بی‌همتا باشد از باغهای مجاور گارلادان و منارجنبان بویژهً از «گورتون» در گویش مردم محل یا (گورتان) به دست می‌آید. بوی این «به» هنگام عبور از جاده اصفهان به منارجنبان در ماه دوم پاییز که میوه به این باغها جمع‌آوری می‌شود و بوی خوش به پراکنده می‌شود براستی سحرانگیز است. کارلادان یکی از روستاهای مشهور ماربین است که از بلوک سرسبز و پر برکت اصفهان در جمیع ادوار تاریخی این شهر بوده است و از باغهای وسیع و درختان میوه دار آن عموم جهانگردان ایرانی و عرب و مورخین و جغرافیا نویسان سده دوم هجری به بعد در کتابهای خود به تفصیل سخن گفته‌اند و این بیت را با کمی اختلاف ذکر کرده‌اند که:

ماربینت که روضه ارم است / آفتاب اندرو درم درم است .

ویژگی‌های بنا

شهرت این بنای کوچک با پهنای نه متری و بلندای هفده متری هر مناره‌اش به سبب تکان خوردن منارهای آن است. با تکان دادن یکی از مناره‌ها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان می‌خورد. ایوان بنا به سبک مغول ساخته شده‌است. ولی شکل مناره‌ها نشان می‌دهد که آنها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کرده‌اند.

تکان خوردن مناره‌های این بنا تا مدت‌ها برای دانشمندان پرسش برانگیز بود. معماری اسرار آمیز این بنا برای بسیاری هنوز هم در هاله ابهام باقی مانده است. منطقی‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها وجود دارد، پدیده فیزیکی تشدید یا پدیده دوپلر است. چون مناره‌ها سبک معماری مشابهی دارند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد.

ایوان منارجنبان یکی از نمونه‌های سازه‌های سبک مغولی ایران است و از آن دوره کاشیکاریهایی هم دارد. مناره‌ها بعداً و در تاریخی که درست معلوم نیست و احتمالاً در پایان روزگار صفوی به ایوان مزبور اضافه شده و با حرکت دادن یکی از آنها، دیگری نیز حرکت می‌کند. اما نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.

 



تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:8 | نویسنده : حسین محمدی

   

 

 

 

kabe

این ساختمان زیبا به شکل مکعب شکل بوده و روبروی کوهستان هایی قرار دارد که آرامگاه داریوش بزرگ است . در این دو قرن اخیر این مکان کعبه زرتشت نام گرفته است . زیرا یکتا پرستی پادشاهان ایران دلیلی بر ساختن کعبه زرتشت بوده است . مهارت و دقتی که در برش سنگهای حجیم سفید رنگ آن بکار رفته – نگاه توریست های گوناگون را به خود جلب میکند . این کعبه استادی و معماری شگف انگیز هخامنشیان را نشان میدهد . این کعبه در حفره ای شبیه به اسختر ساخته شده و زیر سازی آن از سنگهای عظیم بوده است . داخل این مکان اتاقی به اندازه ۲.۵ در ۲.۵ متر قرار دارد . که کاربرد آن بحثهای بسیاری را در بر داشته است  گروهی آن را مکانی برای نگهدارای جسد پادشاهان دانسته اند تا کالبد آنان برای مدتی که آرامگاهشان آماده میشده در آنجا به امانت بماند . اما پلکان بلند و محل تنگ آن این فرضیه را سست میکند .



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:8 | نویسنده : حسین محمدی

 


http://www.artbook.ir/images/stories/201009/airport.jpg

تعریف فرودگاه

در زیر تعاریف مختلفی از فرودگاه ارائه می شود که البته همگی در نهایت به یک فضا، مکان و کاربری اشاره دارند. 
«فرودگاه مجموعه ای است از تأسیسات و تجهیزات گوناگون که به منظور فراهم آوردن امکانات برای جابجایی ها و ترابری های هوایی گرد هم آورده شده اند همانگونه که حمل و نقل دریایی نیازمند بندر است، فرودگاه هم می تواند به بندر هوایی تشبیه شود که لازمه ترابری هوایی است» (بهینا / 1364). 


«فرودگاه به محدوده مکانی – فضایی اتلاق می شود که برای برقرار کردن ارتباط هوایی بین نقاط مختلف بکار می رود (نشریه 197 برنامه و بودجه / 1379). 


«فرودگاه محلی است که برای نشت و برخاست هواپیما تعیین شده است»


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:6 | نویسنده : حسین محمدی

   

tb1

اردشیر دوم شاهنشاه ساسانی پس از نشستن بر تخت پادشاهی ایران فرمان نقش بستان را میدهد تا برای آیندگان باقی بماند او در این نقش حلقه شهریاری را از دست فره وشی نماینده اهورامزدا دریافت میکند و تصویر میترا الهه آب و نیکویی در این نقش وجود دارد که یک گل نیلوفر بر دست خود دارد و این نقش مهم نشان از پیروزی شاهنشاه ایران بر دیگر فرمانروایان دارد که زیر پای اسب شاهنشاه ایران افتاده و سم اسب شاهنشاه روی وی قرار گرفته است و در طرف روبروی او در زیر پای اسب فره وشی نقش اهریمن قرار دارد که نشان از نابودی بدی در برابر نیکی است در تصویر های دیگر نقش خسرو پرویز شاهنشاه ایران قرار دارد که نشان از ابهت و جاه و جبلوت پادشاه ایران در میان دیگر اقوام دارد .



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | 1:6 | نویسنده : حسین محمدی

 


شرکت sf کشور ژاپن برنده طراحی زیباترین ترمینال در کشور تایوان شد.

 

این ترمینال در ۸ طبقه و در کنار دریا علاوه بر ۲ کاربری بودن حسی شاعرانه و تعامل گرایانه را برای استفاده افراد فراهم کرده است.

فضاهای موجود در این ترمینال شامل بخش های اصلی ترمینال مسافربری،  کشتیرانی و همچنین پارکینگ زیر زمینی است.

 

تلاش برای حس آرامش مسافران از الگوهای اصلی طراحی این مجموعه بوده است که از جمله می توان به استفاده فضاهای داخلی از نور طبیعی بیرون ، مناظر زیبای اقیانوس و طراحی محوطه بسیار دل انگیز آن می باشد.



ادامه مطلب
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 13 صفحه بعد