تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:48 | نویسنده : حسین محمدی

   مفهوم رمانتیک

انسان ها به خصوص انسان های اولیه، خردمندانه با طبیعت زندگی کرده اند که حاصل عشق و تمایل او به ارتباط همزیستانه آثار هنری، ادبی و معماری بوده است. این عشق باعث ایجاد جنبش های هنری و گرایش های رمانتیک در هنر و معماری شد.هنرمندان رمانتیک تفکرات و احساساتی فراتر از زمان و مکان خود داشتند و علت اصلی مخالفت با رمانتی سیسم همین مسأله است که فرآیندها و راه حل ها پاسخگوی نیاز مردم آن عصر نمی باشد و ذهن مردم متوجه گذشته ای می شود که بهتر بود. خلاقیت بشری که اساساً به امور اسطوره ای وابسته است باید به نوعی رمانتیک دانست. و هر کسی را که معتقد باشد معماری علاوه بر تمام امور باید احساسات انسان را نیز ارضا کند باید رمانتیک دانست.

ارگانیک در باغ ژاپنی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:26 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:24 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:23 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:11 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:10 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:8 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:6 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, | 1:1 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, | 21:2 | نویسنده : حسین محمدی
تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, | 22:2 | نویسنده : حسین محمدی

   باغ ايراني

در پي تركيب عناصر اصلي شكل دهنده آن در يك دستگاه و منظومه فكري شكل مي‌گيرد و در اين ميان برخي عناصر فرعي به قوام هرچه بيشتر نتيجه اين تركيب و تعريف كمك مي‌نمايند. اگر بخواهيم به تعريفي دقيقتر از عناصر اصلي باغ نزديك شويم بايد درجه اهميت و لزوم حضور هريك از عناصر را مورد نظر قرار دهيم . به اين اعتبار عناصر اصلي، عناصري دانسته مي‌شوند كه بي حضور آنها شكل گيري باغ غير ممكن است. اين عناصر كه شامل چهار عنصر (زمين)، (آب)، (گياه) و ( فضا) هستند وقتي در منظومه فكري معماري ايراني و با چهارچوب مفهوم و ايده باغ در كنار هم قرار مي‌گيرند (باغ) را شكل مي‌بخشند. در اين مسير عناصر ديگري نيز ممكن است در شكل گيري باغ مورد استفاده قرار گيرند كه يا عناصري فرعي به شمار مي‌آيند و يا بخشهايي جزيي و جلوه‌هايي از حضور عناصر اصلي باغ‌اند. در رابطه با زمين كه يكي از عناصر اصلي باغ است به جز شكل و موقعيت كلي، عوامل و ويژگيهاي ديگري همچون جنس خاك، شيب و اختلاف سطح، قابليت آبياري و حاصلخيزي نيز اهميت دارد. بعنوان مثال يكي از علل اصلي احداث باغ در زمينهاي شيبدار كه نمونه‌هاي آن زياد بچشم مي‌خورد، امكان حركت آب درميان باغ به شكل طبيعي است.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 خرداد 1391برچسب:, | 22:18 | نویسنده : حسین محمدی

 

بتن عبور دهنده نور

 

 

 

b3.jpg

لایتراکان،Litracon Light Transmitting Concrete ، بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبر های نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند. به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید.


ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 2:2 | نویسنده : حسین محمدی

 


همه انسانها در اعماق درون خود خواستار آرامشند. این امر، برای هر فرد، اگر نه در هیچ جای دیگر، حداقل در خانه باید محقق شود. در خانه است که می‌توان انرژی‌های از دست‌رفته طی روز را جایگزین کرد. دور هم جمع شدن اعضای خانواده، گپ زدن و چیزهای ساده این‌چنینی به ما انسانها کمک می‌کنند تا خستگی‌های روزانه را در جایی بیرون از خانه جا گذاشته و برای فردا آماده شویم. 

فضای داخلی خانه می‌تواند منبع تمام‌نشدنی نشاط و آرامش باشد به شرطی که بعضی از جزئیات ظریف که بسیار موثر هم هستند رعایت کنیم. گاهی توجه به نکته‌های کوچک، نتایج بزرگی به دنبال دارد. 

decoration1.jpg

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 1:59 | نویسنده : حسین محمدی

    نقش شیشه در معماری امروز بسیار چشمگیر و غیر قابل انکار میباشد . این متریال با وارد شدن در هنر صنعت گونه معماری تغییرات شگرف را در این عرصه ایجاد کرده است . 
تاریخ مختصر شیشه 
تاریخچه تولید و کاربرد شیشه به حدود بیش از ۴ هزار سال پیش بر میگردد که در آن زمان از شیشه فقط به منظور ساخت ظروف استفاده می شده ولی تقریبا ۲ هزار سال پس از کشف آن بود که تولید شیشه های ظریف کاربرد آن در پنجره ها را میسر کرد که در قطعات مستطیلی با ابعاد ۴۰۰ *۳۰۰ میلیمتر در صفحات مدور تولید می شد . به هر حال همراه با پیشرفت تکنولوژی روش هایی برای تولید شیشه های ساختمانی ابداع شد . تا امروز که گسترده ترین آنها تولید شیشه به روش شناوری ( فلوت ) میباشد . در این روش برای دستیابی به سطح کاملا صاف و عاری از موج شیشه را روی قلع مذاب شناور میسازند . 
اما امروزه استفاده از شیشه در معماری باعث شکوفایی این هنر کهن و همچنین پویایی روز افزون این هنر گشته است .در این گفتگو به برسی کاربرد هنر صنعت فیوز گلاس که یکی از روشهای مدررن در تولید شیشه های دکوراتیو است می پردازیم . 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 1:52 | نویسنده : حسین محمدی

   
نمای هر ساختمان در شكل‌دهی به مجموعه شهری كه در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یك ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است كه در هر سال 50 میلیون نفر به جمعیت شهر نشین كشورهای در حال توسعه اضافه می‌شود. در ایران نیز شهر نشینی طی دهه‌های گذشته با شتاب فزاینده ای گسترش یافته و همچنان این روند ادامه دارد.

رشد سریع جمعیت و گرایش مردم به شهر نشینی، تقاضای فزاینده‌ای را برای تهیه مسكن به دنبال داشته كه این موضوع در پی خود مشكلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بوجود آورده است. ناتوانی در پاسخگویی مطلوب و مناسب به این مساله، وضعیت نا مطلوبی را به صورت بی مسكنی، بد مسكنی و تنگ مسكنی برای بسیاری از اقشار جامعه به همراه آورده است.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 1:44 | نویسنده : حسین محمدی

 سیمان

ماده‌ای چسبنده‌است که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یک پارچه از ذرات متشکله را دارند و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ درجه تا ۱۵۰۰ درجهٔ سانتی‌گراد ساخته می‌شود. به جسم حاصل، پس از حرارت دیدن کلینکر می‌گویند و از آسیاب کردن آن سیمان بدست آید. اندازهٔ دانه‌های کلینکر ۲۰ میلی‌متر می‌باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 1:38 | نویسنده : حسین محمدی

 


 

 

 

گچ

شواهد باستانشناسی نشان می دهند کهتاریخ ساخت گچ به پیش از ساختن خشت و پخت آن به صورت آجر می رسد. به کار بردن تزئینات گچی در تزیین دیوارها، روش معمول در شهر های ایران و عراق بوده است. اولین مردمی که در ایران به این کار دست زدند هخامنشیان و سپس ساسانیان بودند و اعراب در جریان فتوحات خویش، این هنر را از آنها فرا گرفتند.
هنر گچ‌بری ایران معاصر هنر تزئین بناها در قسمت‌های بیرونی نما از انواع گلچینی‌های آجری و گلچینی‌های معقلی با نقوش بسیار دلنواز پدیده‌های نو در بناهای ایرانی، بخصوص مسکونی به وجود آمد. در این دوره از هنر گچ‌بری جهت تزئیننماسازی‌های خارجی خصوصاً در سر درب منازل مسکونی از نقوش مختلف چون ملائکه، خط و شعر در پیش ایوانها، همچنین به کارگیری انواع نقوش گل و گیاه در حرکاتی بسیار قرینه به شکل منفرد و یا بصورت گسترده زیبایی خاص به نمای خارجی بناها داده می‌شد. از قسمت‌های داخلی پدیده‌های بسیار ارزشمند 
گچبری به پیش بخاری سازی نفیس و پر هنر به نام لندنی سازی. همچنین در گلویی سازی‌ها از چهار گوشه سقف و در ناحیه میانی سقف ترنج‌های خرد و کلان با نقوش برجسته گل و گیاه موزون زیبایی دلنشین و روح نوازی به نمای داخلی بناهای مسکونی داده می‌شد؛ که گاه برخی از آنها تا امروز به یادگار مانده‌است.

متداولترین نماهای مورد استفاده در 
ایران نمای گچی است كه به وسیله گچبری و سر ستون سازی شكل زیبائی به نما می دهند با توجه به اینكه گچ از مصالح است كه در مقابل آب دارای مقاومت نمی باشد، باید توجه نمود كه برای نما سازی از گچ مخصوص كه در مقابل آب مقاوم باشد استفاده کرد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 1:28 | نویسنده : حسین محمدی

طرح و الگو در دكوراسیون 


راه‌های زیادی برای وارد كردن طرح و الگو به دكوراسیون خانه وجود دارد كه كاغذهای دیواری و پارچه‌ها از مهم‌ترین و معروف‌ترین آنها هستند. از آنجا كه طرح‌ها و الگوها مهم‌ترین عامل استفاده از رنگ‌ در دكوراسیون هستند، قواعد موجود در استفاده از رنگ‌ها در مورد طرح‌ها و الگوها نیز تا حدودی صدق می‌كند. انتخاب و استفاده از طرح‌ها و الگوها مانند انتخاب هر عنصر دیگر در دكوراسیون به نكاتی نیاز دارد كه باید مدنظر قرار گیرد كه در این مطلب به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌كنیم.
 
 
 
همان‌طور كه در تصویر می‌بینید، طراح این دكوراسیون سنتی، طرحی سنگین و ملایم را برای روكش مبل‌ها انتخاب كرده و برای جذابیت بیشتر از طرح‌هایی زنده با رنگ‌هایی شاد و گیرا برای كوسن‌ها استفاده كرده است. 



 
طرح‌ها و الگوهای با مقیاس بزرگ مانند رنگ‌های گرم عمل می‌كنند و طوری به‌نظر می‌رسند كه گویی حركت دارند و به شما نزدیك می‌شوند. این نوع طرح‌ها و الگوها می‌توانند فضایی زنده و محرك خلق كنند كه از آنها بیشتر برای ایجاد جوی گرم و صمیمی‌ در فضاهای وسیع و بزرگ استفاده می‌شود. توجه داشته باشید كه از الگوهای بزرگ در فضاهای كوچك‌تر با دقت و احتیاطی بیشتر استفاده كنید زیرا ممكن است باعث گرفته شدن فضا شوند. البته، از لحاظ قانونی، استفاده از طرح‌های بزرگ در فضاهای كوچك بطور كامل رد نمی‌شود، اما بهتر است كه از آنها استفاده نكنید.
[b]
 
 
استفاده از الگوها و طرح‌هایی با مقیاس كوچك باعث می‌شود كه عنصر طرح‌دار، دورتر از آنچه كه هست، دیده شود. به همین دلیل، چنین طرح‌هایی می‌تواند فضاهای كوچك را بزرگ‌تر جلوه دهد. از این نوع طرح‌ها می‌توان برای پنهان كردن كنج‌ها و گوشه‌های ناخوشایند فضا نیز استفاده كرد. برای این كار می‌توان از طرح‌های لطیف به‌صورتی غیر مستقیم استفاده كرد. تاثیر طرح‌های كوچك در فضاهای بزرگ بسیار نرم و ملایم است. در فضاهای بزرگ، طرح‌های كوچك از فاصله دور به رنگی واحد به نظر می‌رسند. توصیه می‌كنیم كه در فضاهای بزرگ از طرح‌های كوچك با رنگی زنده و چشمگیر استفاده كنید. 
 


[b]تركیب الگوها
تركیب الگوها تا حدی ترسناك است زیرا این كار می‌تواند ذهنیت افراد را شكل دهد و قضاوت‌هایی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل، تولید كنندگان، كاغذهای دیواری و پارچه‌ها را به‌صورت مجموعه‌ای از طرح‌های متنوع كنار هم و هماهنگ با هم تولید می‌كنند كه شما می‌توانید این تركیب طرح‌ها را كنار هم مشاهده و انتخاب كنید. این تركیب طرح‌ها و الگوهای آماده، توسط افراد حرفه‌ای كارشناسی شده است كه در انتخاب، كمكی بسیار به شما می‌كند و شما را از سردرگمی می‌رهاند. اما اگر تمایل دارید كه با سلیقه خود، طرح‌ها را تركیب كنید، بازی با مقیاس طرح‌ها را فراموش كنید.
قانونی كه در این مورد وجود دارد، این است كه برای عناصر بزرگ باید از طرح‌هایی با مقیاس بزرگ، برای عناصر متوسط از طرح‌های متوسط و برای عناصر كوچك از طرح‌های كوچك استفاده شود. برای مثال، كاناپه‌ای بزرگ با طرح‌ها و الگوهای بزرگ در مقایسه با صندلی غذاخوری با همین طرح و الگو بسیار زیباتر به نظر می‌رسد یا طرحی ظریف و ملایم می تواند حاشیه‌ای مناسب‌تر برای رومیزی باشد تا برای كاغذدیواری. البته این قواعد، آن‌قدرها خشك و جدی نیست كه نتوان خلاف آن عمل كرد.
یكی دیگر از ترفندهای تركیب طرح‌ها، ایجاد ارتباط بین مقیاس و رنگ طرح‌ها و الگوهاست. طرح‌های راه‌راه، شطرنجی و طرح‌های هندسی بویژه زمانی‌كه رنگ‌های ملایم یا خنثی دارند، می‌توانند بخوبی در هر تركیبی جای بگیرند و مكملی مناسب در تركیب طرح‌ها باشند. طرح‌های گلدار نیز همیشه می‌توانند بخوبی به تركیب‌ها جان ببخشند و آنها را به تركیبی شاد تبدیل كنند. بهترین تركیب این است كه برای تكمیل آن از طرح‌های مختلف استفاده شده باشد و رنگ‌ها و مقیاس‌ها نیز در آن متنوع باشند. خوب است بدانید كه مهم‌ترین چیزی كه می‌تواند در یك تركیب بین طرح‌های مختلف ارتباط ایجاد كند، به اشتراك گذاشتن رنگ‌ها و سطح تراكم آنهاست.
بافت
بافت‌ها مانند طرح و رنگ، تاثیری آشكار بر دكوراسیون ندارند، اما اینكه هر ماده‌ای چه احساسی را القا می‌كند، می‌تواند همانند جلوه و ظاهر آن در دكوراسیون یك فضا اثرگذار باشد. وجود تنوع در بافت‌های موجود در هر دكوراسیون می‌تواند بر غنا و ارزش آن در فضا بیفزاید. بازی با بافت‌ها در دكوراسیون، حواس انسان را برمی‌انگیزد و لایه‌ای از پیچیدگی و زیبایی را در چیدمان داخلی فضا بوجود می‌آورد. تركیب بافت‌ها همانند هر كار دیگر در دكوراسیون دارای قواعدی است كه نقشی هماهنگ‌كننده دارد. برای اینكه به دكوراسیون فضا هویتی مشخص دهید، ابتدا باید بافتی معین را در قالب بافت اصلی و غالب، انتخاب و بافت‌های متنوع و متضاد دیگر را به‌عنوان مكمل استفاده كنید. 

انواع بافت‌ها

انواع منسوجات موجود در فضا مانند روتختی، قالیچه، رو مبلی و ... می‌توانند تنوعی را در بافت‌های موجود در دكوراسیون ایجاد كنند؛ مانند این اتاق‌خواب زیبا.
ساده‌ترین راه برای استفاده از بافت در دكوراسیون، پارچه‌ها هستند. پارچه‌های مختلف، هر یك جلوه و احساسی متفاوت و منحصربفرد دارند. البته، پارچه‌ها تنها عنصر دارای بافت در دكوراسیون نیستند بلكه تنها برای شروع كار مناسبند. سطوح مختلف نیز از جمله عناصر مهم برای معرفی بافت‌های مختلف در دكوراسیون هستند. بافت‌های سخت، لطیف و صیقلی، براق یا مات از جمله بافت‌های مهم هستند كه توسط سطوح مختلف مانند سنگ‌های گرانیتی و مرمرین، سطوح آجری، سطوح براق یا مات و ... معرفی می‌شوند.
تاثیرات فضایی:

برای انتخاب بافت‌های مناسب در دكوراسیون خود، ابتدا به شرایط و نیاز‌های فضای خانه خود توجه كنید. آیا فضای مورد نظر شما حس گرما ندارد؟ یا فضا خیلی بسته و گرفته به نظر می‌رسد؟ باید بدانید كه بافت‌ها تاثیرات فضایی دارند؛ یعنی بر فضا تاثیر می‌گذارند. برای مثال، بافت‌های مات و خشن باعث می‌شوند كه فضای وسیع و بی‌روح، گرم‌ و صمیمی‌تر به نظر برسد یا سطوح صیقلی و براق موجب می‌شوند كه فضا بزرگ‌تر و روشن و البته، سردتر جلوه كند. بافت مخملی پارچه مخملی نیز اثر گرمابخشی دارد. از این رو، در استفاده و تركیب بافت‌ها در فضا باید به نیاز فضا توجه كنید.
الگو و رنگ:

این نكته را در ذهن داشته باشید كه بافت‌ها می‌توانند بر جلوه الگو و رنگ‌ تاثیر بگذارند. به خاطر داشته باشید كه نوع بافت پارچه می‌تواند بر جلوه الگوی آن تاثیرگذار باشد. برای درك بهتر این موضوع، كافیست كه ژاكتی كاموایی و طوسی رنگ را با شالی ابریشمی براق به همان رنگ مقایسه كنید و ببینید كه چگونه این دو نوع بافت می‌توانند در جلوه رنگ تاثیر بگذارند. بنابراین، زمان انتخاب رنگ‌ها و طرح‌ها برای هر عنصر، به بافت آن عنصر توجه داشته باشید. دكوراسیونی ایده‌آل است كه در آن از بافت‌هایی متنوع و متعدد به‌گونه‌ای استفاده شده باشد كه یكدیگر را كامل كنند و بتوانند نیاز‌های مهم فضا را برآورده سازند و جلوه خوشایند و متعادل ایجاد كنند.
یكی از عناصر مهم كه می‌توان با كمك آن، بافت و طرح‌ها را با هم به دكوراسیون وارد كرد، پرده‌ها هستند. این كار را می‌توانید با استفاده از پرده‌های لایه‌دار به‌صورت تركیبی نیز انجام دهید. همچنین، چین‌هایی كه پرده دارد، نوعی بازی نور و سایه ایجاد می‌كند كه می‌تواند تاثیری بسیار خوب بر جلوه نهایی كار بگذارد.
كفپوش‌های مختلف نیز از عناصر كلیدی دكوراسیون برای ایجاد بافت‌ هستند. كفپوش‌هایی از جنس سیسال، چوب طبیعی، قالیچه‌ها، الیاف نارگیل، كرك و ... نیز از كف‌پوش‌های گرم هستند و انواع سنگ‌ها و كاشی‌ها از جمله سنگ‌های مرمر و كاش‌های سرامیكی از كف‌پوش‌های سرد بشمار می‌روند.


تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 1:27 | نویسنده : حسین محمدی

 
بخش اول: استفاده از امکانات موجود
ما ایرانى ها معمولاً از آمدن میهمان همیشه استقبال کرده ایم و آمدن میهمان و پذیرایى از آن را یک اتفاق میمون مى دانیم. بعضى از میهمان هاى ما از شهرهاى دیگر کشور میهمان ما مى شوند و طبیعتاً شب را هم میهمان ماهستند.
اما همیشه تدارک دیدن سفره چند رنگ و پذیرایى بدون توقف نشانه میهمان نوازى نیست. آماده کردن فضایى براى استراحت میهمانان ما شاید فضایى راحت تر را براى میهمانان ما فراهم کند.
ما اگر اتاق یا بخشى از خانه را پیش از رسیدن میهمان ها آماده کنیم، قطعاً پذیرایى از میهمانان براى ما هم ساده تر مى شود. اما اینکه چه کارهایى بکنیم تا به هنگام آمدن میهمان، پذیرایى هم براى ما آسان شود و هم برای میهمان، میتوانیم از نکات زیر استفاده نمائیم.
ما مى توانیم اتاق کار، اتاق کودک و یا گوشه اى از خانه را به این امر اختصاص دهیم. راه هاى زیر هم مى تواند ما را بیشتر کمک کند. 
- اضافه کردن یک تخت مناسب: اضافه کردن تخت به معنى استفاده از تشک یا تخت خواب است. معمولاً استفاده از صندلى هاى تخت شو یا کاناپه هاى بزرگ براى استفاده در چنین مواردى بسیار نامناسب است.
- فضاى مناسب: بعضى از افراد عادت دارند وسایل را از داخل چمدان خارج نکنند و از داخل همان استفاده کنند. اما بعضى دیگر معمولاً وسایل را از داخل ساک و چمدان خارج مى کنند. پس باید کمد و یا کشویى مخصوص لباس ها براى میهمانان خالى کرد. باید روى میز اتاقى که در اختیار میهمانان قرار مى دهیم را خالى کنیم تا وسایل شخصى را روى آن قرار دهند.
- جزئیات: قرار دادن بعضى وسایل از اتکاى میهمان به میزبان جلوگیرى مى کند. به طور مثال قرار دادن یک ساعت زنگ دار به میهمان کمک مى کند تا هر ساعتى که لازم بود، خودش بیدار شود. هر یک از وسایل زیر را هم اگر اضافه داریم در اختیار میهمانان قرار دهیم. پنکه، تلفن و تلویزیون. البته اگر در خانه از آن اضافه باشد.
-در مورد دستشویى و حمام هم این کار یعنى احترام به میهمان ها. قرار دادن یک صابون اضافى، شامپو و حوله دست و صورت، در صورتى که میهمان این وسایل را همراه نداشته باشد، او را خوشحال خواهد کرد.
- حریم شخصى براى میهمان: مشکل اصلى همه ما این است که گمان مى کنیم لحظه اى نباید میهمان را تنها گذاشت و در تمام لحظات در اتاقى که به او اختصاص داده ایم کنارش باشیم. قبل از اینکه او به شما بگوید مى خواهد مختصر استراحتى کند، یا کمى مطالعه کند، ما باید پیشنهاد بدهیم.
چند پیشنهاد زیر را هم براى ایجاد یک فضاى خصوصى براى میهمانان خود در نظر بگیریم.
- بعضى از درها را ببندیم. اگر خانه خود را تغییر شکل داده یا از ابتدا به شکلى بوده که بخش هاى مختلف آن به وسیله درهاى زیاد به هم متصل مى شوند، بعضى از درها را ببندیم. به طور مثال اگر حمام، هم از اتاق راه دارد و هم از سمت سالن پذیرایى، در سمت سالن را ببندیم.- کلید اضافى: براى میهمان هایى که چند روزى قصد اقامت دارند. پیشنهاد مى شود کلید اضافى خانه را در اختیار آنها قرار دهیم. به این ترتیب هم ما به عنوان میزبان و هم اینکه میهمان ما راحت خواهند بود.
- براى میهمان خود وسایل آشپزخانه را دم دست و دسترسى به مواد نوشیدنى و خوردنى را در سهولت قرار دهیم. به این ترتیب میهمان براى نوشیدن یا خوردن چیزى دچار رودربایستى نمى شود. حتی در صورت امکان میتوانیم یک یخچال در اتاق خواب میهمان قرار دهیم، چرا که میهمان، در هر مقطعی از شب میتواند از امکانات یخچال از قبیل خوردن آب خنک، خوردن میوه و یا گذاشتن دارو و سایر موارد، بدون مزاحمت به صاحب خانه، بهره مند گردد. - وسایل شست وشوى لباس هم در اختیار میهمانان قرار دهیم. این کار به میهمانان امکان شستن لباس هایشان را مى دهد. اتو و سایر وسایل مورد نیاز را هم در دسترس قرار دهیم. قطعاً لباس هاى میهمانان در ساک یا چمدان چروک شده است.بنا براین داشتن گنجه و کمد به اندازه کافی در اتاق خواب میهمان، ضروری به نظر میرسد و همچنین میز مطالعه و با صندلی و محتویات روی میز، از قبیل چراغ مطالعه و تلفن و لوازم تحریر.بخش دوم: پیش بینی و طراحی فضا برای اتاق خواب میهمانتا اینجای مطلب، همگی، حاکی از آن بود که هیچگونه طراحی قبلی،برای اتاق میهمان، از پیش، انجام نشده و فقط از امکانات موجود استفاده می شده است.
پس بنابراین بهتر است برای استفاده بهینه از فضای موجود، از قبل نسبت به طراحی این فضا، یعنی اتاق خواب میهمان، تمهیدات لازم انجام گیرد.
برای این کار بهتر است تعریف مختصری از اتاق خواب و مخصوصاً اتاق خواب میهمان داشته باشیم.بطور کلی اگر بخواهیم اتاق خواب را تعریف کنیم، میتوان چنین بیان داشت که اتاق خواب در مجموع محلی است برای آرامش افراد، استراحت کردن و بسر بردن اوقات بیکاری و خوشی در آن محل . و اتاق خواب میهمان هم همانند سایر اتاق خوابهای دیگر، بایستی نه تنها از امکانات مشابه، بلکه از امکانات ویژه ای نیز برخوردار باشد.اصولاً برای اینکه انسان خواب خوب و راحتی داشته باشد، اتاق خواب باید طوری طراحی گردد که اولاً بخوبی تهویه شود. ( برای هر فرد عادی، هنگام خواب، بایستی 15 متر مکعب هوا باشد.) یعنی اتاقی که 3 متر عرض و 4 متر طول و 3 متر ارتفاع دارد، فقط میتواند گنجایش خواب دو نفر را داشته باشد. به همین منظور میبایست، همیشه میزان هوای لازم تنفس افراد را هنگام خواب در نظر داشت .
البته اندازه و شکل اتاق خواب میهمان، در کل بستگی به مقدار مبلمانی که مورد احتیاج است دارد. اگر تعداد میهمانها کم و تعداد تخت خوابها زیاد باشد، اتاق خواب حالت چندان جالبی را نخواهد داشت. ولی در کل میتوان برای اتاق خواب میهمان دو نفری، یک مساحت 3 * 4 را در نظر گرفت.
چون امروزه بیشتر بناها و ساختمانهای مدرن، بصورت آپارتمان ساخته میشوند، لذا برای آسوده تر بودن و استراحت کردن میهمان و سایر افراد خانواده و همچنین جالب تر بودن طرح مورد نظر، بهتر است نکات زیر را در طراحی هایمان در نظر بگیریم.
- لازم است اتاقهای خواب را در قسمتی از نقشه طرح ریزی کنیم که از تمام جهات، چه از نظر نور و چه از نظر تهویه هوا و چه از سایر مسائل دیگر، بطور یکسان بهره گیرد. به همین منظور بیشتر مواقع، محل قرار گرفتن اتاق خوابها در طرح معمولاً، سمت جنوب طرح و ساختمان میباشد. و مناسب تر آن است که برای هر اتاق خواب و مخصوصاً اتاق خواب میهمان، یک حمام در نظر گرفته شود.البته در صورت امکان، تا از نظر امور بهداشتی و همچنین راحتی بیشتر میهمان، این امر رعایت شود.
- حدالمقدور، اتاق خواب ها، نباید در کنار پله طراحی شوند و نبایست رو به خیابان و معبر ها و همچنین کنار پارکینگ ها بوده و کلاً رو به جاهای شلوغ و پر سر و صدا، قرار نگیرند.
- اتاق خوابها بایستی دور از دسترس محوطه فعالیت افراد خانواده قرار گیرند و اتاق خواب میهمان نیز، کمی دورتر از فضای خصوصی اتاق خواب میزبان قرار گیرد و درب ورودی آن در جای دنج و بی سر و صدایی قرار گرفته باشد تا از دید مستقیم و ایجاد ناراحتی برای خود و بقیه افراد خانواده جلوگیری گردد. چنانچه مقدور باشد و خانه دوبلکس طراحی گردد، بهتر است که اتاق خواب میهمان در طبقه بالا در نظر گرفته شود. بخاطر اینکه طبقه بالا جای امن و ساکتی برای میهمان بوده و از مراجعه کننده های احتمالی روزمره منزل بدور خواهد بود.
- اصولاً برای لباسها و لوازم شخصی مورد نیاز، بایستی مکان و فضای مناسبی را در اتاق خواب تدارک دید . برای اینکه محل مناسبی برای لباسهای خواب و لوازم شخصی مورد نیاز در نظر گرفته شود، از جالباسی و قفسه های دیواری، میبایست در طرح استفاده کرد تا فضای کافی برای آویزان کردن لباسها و سایر لوازم شخصی وجود داشته باشد. البته شکل این جالباسی ها، بصورت تو رفتگی، در اتاقها طرح شده و بوسیله درب، بصورت کمد در می آید . که هم اتاق خواب را خلوت جلوه داده و هم دارای نظم و ترتیب، از نظر لوازم و وسایل خواب میباشد.
- دکوراسیون خوب و رنگ آمیزی دلنشین و مناسب آن در طراحی اتاق خواب، میتواند جلوه گر آرامش و سکوت باشد. دکور سیستم اتاقهای خواب، میبایست به گونه ای طرح ریزی شوند که نشانگر سکوت و آرامش بوده و ریتم خاصی در مورد مبلمان و تخت خواب و میزها داشته باشند تا در بوجود آوردن یک محیطی ساکت و خوب، که ایده آل یک اتاق خواب مناسب میباشد سهیم باشند. البته هماهنگی بین روتختی و پرده ها و قالیها و یا بر عکس نا هماهنگی آنها، تاکید بسزایی در آرامش اتاق خواب میگذارد که بایستی بدان توجه بیشتری کرد.
- موقعیت اتاق خواب میهمان، از نظر چشم انداز هم میتواند عاملی باشد برای لذت بخش بودن محیطی که میهمان در آن بسر میبرد. صبح به هنگام باز کردن پنجره اتاق خواب، و دیدن منظره های جالب و دلنواز، با هوایی لطیف و دلنشین، جذابیت محیط و فضا را برای میهمان دو چندان خواهد کرد. وقتی رنگ و فرم، به زیبایی و تناسب، در هم آمیزد، حاصلی چشمگیر و دیدنی برای هر بیننده ای در بر خواهد داشت . با یک رنگ آمیزی مناسب برای اتاق خواب میهمان و چیدمان اثاث اتاق ( همانند تختخواب، میز و صندلی)، فضای دلپذیری را برای میهمان بوجود خواهد آورد . گذاشتن یک گلدان گیاه سبز در یک گوشه اتاق، رنگ قهوه ای سوخته میز و صندلی که بر روی آن کنده کاری و ظریف کاری شده است و رنگ چوبی روشن قوس دار تختخواب و نقش و نگار زیبا و مناسب رو تختی و هماهنگی میان این دو، سلیقه وصف ناپذیر میزبان خانه را توصیف خواهد کرد و حس قدردانی در میهمان را نسبت به شکوه و عظمت خانه و صاحب خانه و نعمت های خداوندی، بیدار و زنده خواهد کرد.



تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 23:6 | نویسنده : حسین محمدی

 

 فرهنگ سده هجدهم متأخر به ظاهر سرشار از خصوصیات متضاد است: نوکلاسیسیسم با نظم و صراحت هرچه بیشتر خود را با سرچشمه های معماری کهن هماهنگ ساخت، حال آنکه رمانتیسم بر علیه قواعد سنتی سر به شورش برداشت و آئین پرستش هیجانات، موارد استثنایی و غیر متعارف را تجویز کرد

معذالک می توان برای هر دو جنبش یاد شده در بالا، با توجه به مؤلفه بحثهای فرهنگی حاکم در اواسط سده هجدهم، مبانی مشترک یافت. تمام اختلافاتی که از دوران رنسانس به بعد بر تجربه معمارانه حاکم شد در چگونگی تعبیر قواعد سنتی خلاصه می شود. سردمداران نهضت رنسانس درصدد صورت بندی دقیق با انگیزه معقول از ماترک گذشته بودند، منتهی برای میراث سنت دورنمایی شبه تاریخی و جهانشمول قائل بودند که از قید و بند زمان و مکان رها بود. از این رو عطف نظر به قواعد طلایی در ابتدا محمل ایدآل برای گردآوری تجربه های مختلف بود، اما با ظهور زبان عامل نوین با کم و کیف لازم تعارض جهانشمولی مفروض قواعد و ویژگی موارد تحقق آنها برملا شد، و تنشی که از تباین اندیشه و عمل پدید آمد انگیزه ای برای تجربه معمارانه در مراحل آتی شد.
 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 23:5 | نویسنده : حسین محمدی

 

معماری فتوریسم

 

طرح چیاتونه برای ساختار در کلان شهر ها

«تصور زمان» در دهه نخستین قرن حاضر در علم فیزیک تغییری عمیق صورت گرفت که شاید مهمترین تغییر در این علم از زمان ارسطو و فیثاغورث تا آن زمان باشد. این تغییر، بیش از همه چیز، «تصور زمان» را دگرگون کرد. پیش از این دو تعبیر درباره ی «زمان» وجود داشت. نخست تعبیری عینی که زمان مستقل از اشیاء و پدیده های دیگر بی آنکه توجه شخص بدان تأثیر کند پیش می رود. دوم تعبیری ذهنی که زمان فقط به شخص بستگی دارد و به حواس او مربوط است. با آغاز نخستین دهه قرن نوزدهم تعبیری دیگر به وجود آمد که نتایج بسیار پر اهمیت بر آن مرتبت بود. نتایجی که امروز نمی تواند ناچیز و یا نادیده گرفته شود.

به سال ۱۹۰۸ ریاضیدان بزرگ «هرمان مینکوسکی» در جامعه ی محققین علوم طبیعی در آلمان برای نخستین بار با اطمینان و به دقت اعلام کرد که تصور زمان از این پس تغییر می یابد. وی گفت: «فضا به تنهایی و زمان به تنهایی محکوم به نسیتی است و تنها وحدتی از این دو حیات آنها را میسر می دارد.»



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 23:1 | نویسنده : حسین محمدی

  در دو دهه اخیر شا هد گرایش تعدادی از معماران به سبک خاصی از طراحی هستیم که از ان با عنوان معماری غیر خطی یا معماری سیال نام برده می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:55 | نویسنده : حسین محمدی

 

 تصویر

ساخت بناهای متفاوت توسط بشر برای منظورها و کاربردهای مختلف بوده است. بناهای مذهبی، دولتی، صنعتی، یادبود، تجاری، مسکونی و گونه‌های مختلف دیگر هر یک کاربردی ویژه دارند که بی‌تردید شکل ظاهری آنها نیز متفاوت است.

اقوام مختلف با توجه به فرهنگ و بینش خود، برای ساخت و تزیین برخی بناها اهمیت بیشتری قایل هستند. مثلاً مسلمانان همواره در ساخت و تزیین مساجد، زیارتگاهها و اماکن مذهبی با هنرمندی و ظرافت خاصی عمل کرده‌اند، به گونه‌ای که مشابه آن در دیگر بناها کمتر یافت می‌شود. تنوع این بناها نیز بسیار چشمگیر است که در هر نقطه و مکانی به شیوه‌ای خاص بوده است.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:53 | نویسنده : حسین محمدی

 

 در سال ۱۹۷۱، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام‌های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین ۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه‌ای از دودکش‌ها، آبگردان‌ها، لوله‌های تأسیساتی و ستون‌ها، تیرها، بادبندها، راه پله‌ها و مسیرهای رفت‌ و آمد تشکیل می‌داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام‌های ـ تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید. در معماری مطرح شد.معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم‌ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می‌دانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است. به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است و بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می‌باشد و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است. به همین ترتیب، ساختمان‌های امروز می باید نمایش دهنده عصارة فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد. نظریات و مبانی معماری مدرن و های ـ تک در اصول، بسیار به یکدیگر نزدیک است و می‌توان گفت که معماری‌های ـ تک فرزند خلف معماری مدرن است. ولی از نظر شکلی تفاوت‌های بین این دو مکتب معماری مشاهده می‌شود. به طور کلی می‌توان بیان کرد که ‌آن سادگی و بی‌پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های ـ تک ملاحظه نمی‌شود و اگر معماران مدرن در طرح‌های خود ماشین را به نمایش می‌گذارند، معماران های ـ تک داخل ماشیین و اجزاء آن را نشان می‌دهند. ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می‌کند:

«ایده‌هایی که معماری می‌کنیم، از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و به این ربط پیدا می‌کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم. برای اینکه ساختمانی خوانا باشد، باید جریان ساختن آن قابل روئیت باشد. این شیوه‌ای است که ما معماری می‌کنیم و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام می شده است این موضوع اصلاً تازگی ندارد، کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است. زمانی که آب از درون ناودان شرشر کنان تخلیه می‌شود، خیلی هیجان انگیز است. این بسیار روشن و خیلی خوانا است. این نوع معماری مورد علاقه من است.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:51 | نویسنده : حسین محمدی

 

 

 

ساختمانهایی که در حال حرکت هستند و درعین حال شکل خود را برای انطباق با تصورات انسانی تغییر می دهند; این ساختمانها جهت حرکت خورشید را تعقیب می کنند و به سمت جهت وزش باد تغییر جهت می دهند. بنابراین همساز شدن با طبیعت باعث می شود این بناها انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند. این نوع معماری قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه برای ایجاد دید گسترده ای نسبت به جهان، طبیعت، آینده و زندگی دارد.

بناهای معماری دینامیک دائماً در حال تعدیل و تغییر شکل خود هستند هر طبقه به صورت مجزا در حال چرخش است و درعین حال فرم کلی بنا تغییر می کند. این رویکرد جدید، در واقع نوعی رقابت با معماری معاصر ماست که تا به حال تمام اتفاقات آن براساس قانون گرانش زمین بوده است. معماری دینامیک سمبل فلسفه جدیدی خواهد بود که سیمای شهرها و ایده زندگی ما را تغییر خواهد داد و بناها دارای بعد چهارمی به نام زمان خواهند شد. بناها شکل های صلب نخواهد داشت و شهرها بسیار سریعتر از آنچه که تصور می کنیم تغییر خواهند کرد.
این بعد چهارم تحقیقات و تلاشهای معمار ایتالیایی «دیوید فیشر» بوده است و این ایده در سطح جهانی و بین سیاستمداران و شهرداران مورد توجه بسیار قرار گرفته است. به این ترتیب نمی توان تصویر خاصی را به سایت و بنا تحمیل کرد بلکه هر بنا آزادی خود را دارد.
روشهای پیشرفته ساخت و توانایی تولید انرژی توسط خود بنا، دو ویژگی شاخص در معماری دینامیک هستند. در این روش از قطعات و واحدهای پیش ساخته با استاندارد کیفی بالا استفاده می شود و دارای تضمین صرفه جویی ۲۰ درصدی در هزینه ها است که تأثیر عظیمی در ساخت و ساز جهانی خواهد داشت. این روش نسبت به روش سنتی و متداول معماری، نیاز به نیروی کار کمتری در محل ساخت دارد و سرعت کار را بالاتر برده و هزینه ها را کاهش می دهد. 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:48 | نویسنده : حسین محمدی

 خانه آبشار ( کوفمن )


معماری فقط نوعی فعالیت رویداد یا مجموعه ای از دست سازها نیست حتی هنر صرف هم نیست . معماری برای تمام امور انسانی بنیادی و اساسی است و از همان آغاز تمدن ایجاد شده است چرا که بدون آن امکان بوجود آمدن تمدن یا فرهنگی وجود نداشت. معماری اجتناب ناپذیر جهانی بی پایان و نیاز ابتدایی است . دامنه ی معماری از بدوی ترین شکل سکونت در غارها تا پیچیده ترین نوع ساختمانها را در بر می گیرد.

به عقیده ی بن فارمر معماری هنری است که نمی تواند خود را از شرایط بافت پیرامون جدا نگه دارد شرایطی که نا گزیر باید به آن توجه کند هر مکانی ویژگی خاص خود را دارد و پاسخ منحصر به فرد را می طلبد . با رشد توسعه ی سرمایه و ثروت تعداد مشتریان معماری افزایش یافت و مسئله ی دست یافتن به خصوصیات اصیل در معماری بومی باشدت بیشتری نمایان گشت .علیرغم اینکه مسائل اقتصادی در نهایت اثرات خود را به موضوع معماری وارد نموده اند اما منبع اصلی و بی واسطه ی موثر دگرگونی ایده ها و نظریات در معماری را بیشتر فلسفی باید دانست.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:33 | نویسنده : حسین محمدی

در سال ۱۹۸۸ ممکن است اتفاقات فراوانی رخ داده باشد ، اما در عرصه معماری این سال به سبب شکوفایی « واسازی » در آن فراموش نشدنی است . زیرا به عنوان مثال در این سال بود که اندریاس پا پاداکیس که ناشر « انتشارات آکادمی » در لندن است در گالری تیت این شهر گردهمایی ای به راه انداخت و به انتشار دو مجله که در این زمینه با وی همراه بودند دست زد . مجله طراحی معماری و مجله هنر و طراحی و غیر از آن نمایشگاهی در موزه هنر مدرن درنیویورک برپا شد که عنوانش معماری واساختگرایی بود . این نمایشگاه را فیلیپ جانسن به راه انداخت و کاتالگ آن کار مارک ویگلی بود . اما همه این ها به چه منظور صورت گرفت .

 

از اشکالی که در عکس های نمایشگاه بود آشکار بود که چیزی عجیب در جریان است . مضافاً این که اشکال تیز برنده و شکل های تکه پاره شده داخل عکس ها خود حکایت ازآن داشت که واژه « واساختگرایی » کاملاً مناسب آنهاست . اما به نظر می رسد مشکلاتی نیز در کار باشد در حالی که در لندن عملاً واژه « واساختگرائی » کاملاً مناسب آنهاست . اما به نظر می رسد مشکلاتی نیز در کار باشد در حالی که در لندن عملاً واژه (Deconstruction) به کار گرفته شد ، در نیوریورک ویگلی از واژه واساختگرایی ( Deconstructivism ) سخن گفت . در لندن بیشتر سخنوران و نویسندگان فرضشان بر این بود که فیلسوف فرانسوی ژاک دریدا ، به نوعی وارد قضیه است . به راستی در گردهمائی آکادمی ، فیلمی از وی نشان داده شد که مصاحبه کریستفر نریس را با این فیلسوف فرانسوی ( ژاک دریدا ) نشان می داد . در نیویورک ویگلی و برخی از معمارانی که آثارشان به نمایش گذاشته بودند، از جمله فرنک گری هرگونه ارتباطی را با دریدا انکار می کردند . به زعم ایشان کوشش برای ربط معماری ، حتی این نوع معماری با فلسفه که جنبه باطنی و ذهنی دارد نه تنها گمراه کننده است بلکه اساساً خطا و ناصواب بود . ( یورگ گلوس برگ)



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:29 | نویسنده : حسین محمدی

 با پایان جنگ جهانی و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان ، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت . لذا استفاده از تکنولوژی روز ، مصالح مدرن ، پیش ساختگی ، عملکرد گرایی و دوری از سبکهای پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت . در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت.معماری مدرن، اعتقاد شدیدا قدرت یافته به ترقی خواهی صنعت است و ترجمان اش به سبک بین المللی خالص و سفید ( یا دسته کم زیبایی ماشینی ) با هدف دگرگون ساختن جامعه هم در حساسیت اش و هم در ساختار اجتماعی اش.

می توان مدرنیسم را نخستین واکنش فکری بزرگ نسبت به بحران اجتماعی و فروپاشی دین مشترک دانست.

همان طور که پیش تر بیان شد آغاز مدرنیسم را می توان از رئالیسم یا مکتب شیکاگو دانست که به راسیونالیسم ( سبک جهانی) و بعد با هاوس و سپس به آن چیزی که ما مدرنیسم می نامیم ختم می شود، که یک دوره پنجاه ساله را در بر می گیرد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:20 | نویسنده : حسین محمدی

   در معماری معاصر ، تغییراتی که با توجه به معیارهای زیست اقلیمی و پایداری پدید می آیند ، هر روز اهمیت بیشتری می یابند . سخن از پایداری در معماری را می توان به تصور و طراحی ساخت و سازهای آینده تعبیرکرد ، آن هم نه تنها با پایداری فیزیکی ساختمان ، بلکه با پایداری و حفظ این سیاره و منابع انرژی آن . به این ترتیب اینگونه به نظر می رسد که می توان پایداری را بر طبق الگویی تصورکرد که درآن منابع و مصالح دردسترس ، بیش از هدر دادن یا نادیده گرفتن شان ، با کارایی بیشتری به کارگرفته شوند . به طورخلاصه منظور از اکولوژی یا بوم شناسی ساختمان این است که بر قابلیت ساختمان برای تلفیق عوامل محیطی و جوی ، و تبدیل آنها به صورت کیفیت های فضایی و آسایش و فرم ، تمرکز گردد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:17 | نویسنده : حسین محمدی

  نئوکلاسیسم 



این سبک در تقابل با ابتذال و انحطاط روکوکو و بهمراه کشف دو شهر پمپی و هرکولانیوم و بر اساس اصول زیبا شناختی پوسن و رافائل و به مرکزیت فرانسه ، با تأکید بر سادگی صور و پیراستگی معنوی و خردگرایی ، مطرح گردید.


هنرمندان برجسته: بنجامین وست ، ژاک لویی داوید، دومینیگ انگر، آنلویی ژیروده ، پرودن ، رینیو، آنتونیو کانووا.
 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:15 | نویسنده : حسین محمدی

  حرکت در معماری 


کلیات و سیر تحول 
در نگاه اول معماری نه با حرکت ارتباطی دارد و نه با زمان. البته واضح است که یک ساختمان از تطاول زمانه مصون نیست اما در قیاس با عمر کوتاه انسان یک ساختمان هنوز هم عمری طولانی دارد. معماری هنری نیست که مانند موسیقی زمان را در بطن خود داشته باشد.یک قطعه موسیقی آغاز دارد مدت معینی ادامه پیدا می کندو درست در زمان مشخصی هم پایان می یابد.ساختمانها ایستا و غیرمتحرکند و به همین دلیل نیز آنها را اموال غیر منقول می نامیم.قیاسی بین معماری و بالت این نکته را روشنتر می سازد. یک بالرین بدنش را بر اساس قواعد مشخصی حرکت می دهد و این حرکت او هستند که ابزار بیان او می باشند. اما معماری بر خلاف بالت از بیننده انتظار حرکت دارد. ین بیننده است که برای درک کامل فضا ی مماری بایستی حرکت کند. و جرکت نیز احتیاج به زمان دارد. و به این ترتیب است که زمان اصطلاحاً تبدیل به بعد چهارم در ادراک فضا می شود. این واقعیت امروزه برای ما از روز روشنتر است ولی همیشه چنین نبوده و برای درک همین مطالب نیز گذر زمان لازم بوده است. 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:12 | نویسنده : حسین محمدی

  شرایط اقلیمی‌ خشک و نیمه خشک بخش عمده ای از ایران، تاثیر ژرف و بنیادی در خلق پدیده‌های گوناگون معماری این سرزمین گذاشته است. ریزش‌های آسمانی در ایران، به جز ناحیه شمالی و سواحل دریای مازندران، در بقیه نواحی بسیار کم است. به همین دلیل، از دیرباز در بیشتر دشت‌های وسیع ایران، برای دسترسی به آب، تلاش چشمگیری صورت گرفته و ایرانیان با بهره جستن از تمامی‌ توانایی‌های خود، ده‌ها کیلومتر قنات حفر کرده اند. آنها در کنار ساخت قنات‌ها و سدها، به ذخیره سازی آب‌های فراوان زمستانی برای به مصرف رساندن آنها در فصل‌های گرم سال نیز توجه داشته اند و برای تحقق این مساله، «آب‌انبار» را بنیان گذاشته اند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:9 | نویسنده : حسین محمدی

 این امر مطلقاً منطقى به نظر مى رسد که مى توان میزان جایى را که یک فرد براى نشستن نیاز دارد و همچنین فاصله ضرورى مابین دو نفر را به دقت و آن هم به گونه اى کاملاً عینى اندازه گیرى کرد.

 

 

 

 

 

 ضرورت دقت در این نوع اندازه گیرى ها حتى در بناهایى نظیر استادیوم فوتبال بیشتر احساس مى شود. در چنین فضاهایى ارزش یک محاسبه دقیق اهمیت زیادى مى یابد، تا براى تماشاچیان مورد نظر به اندازه کافى جا ایجاد شود. با این همه در زندگى روزمره، گاه لحظات یا حتى روزهایى وجود دارد که انسان نه تنها مایل نیست وقت و زمانش را به چیز دیگرى غیر از خودش اختصاص دهد، بلکه جا و فضاى لازم براى خود را، همان گونه که مثال زیر نشان مى دهد، تنها براساس برداشت هاى ذهنى احساسى اش تعیین کند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:6 | نویسنده : حسین محمدی


 ۱) به تصور برخی مهمترین دلیل وجود «مناره» در مساجد، اذان گویی است. اما این دلیل محل بحث و چون و چرای بسیار است، زیرا می توان از فراز بام مسجد نیز مسلمانان را به مسجد فراخواند. بر حسب روایات، وقتی مسلمانان به مدینه آمدند طبق عادت و بدون هیچ گونه دعوتی برای ادای فریضه نماز در مسجد حضور پیدا می کردند. این عدم دعوت روزی به بحث گذاشته شد و فردی پیشنهاد داد که بگذارید مانند مسیحیان ناقوس داشته باشیم.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 22:1 | نویسنده : حسین محمدی

   در آغاز، انسان از نیروی بازوان خود برای آرد کردن غله یاری می‌گرفت. پس از آنکه انسان دام را به کار گرفت، در برخی نقاط ایران، اصطلاح «خرآس» پدید آمد. از آنجا که در این گونه آسیاها بیشتر از نیروی الاغ استفاده می‌شد، به آسیاهایی هم که به نیروی شتر یا گاو یا اسب به حرکت در می ‌آمدند «خرآس» می ‌گفتند.از این گونه آسیابها تا این اواخر برای گرفتن روغن از دانه‌های روغنی استفاده می‌شد. اصطلاح عصاری و اسب عصاری هم از آن است. در یزد، از این آسیاها با بهره‌گیری از نیروی شتر برای ساییدن حنا استفاده می‌شد که بدان « مازاری» می‌گویند. اکنون نیروی برق جانشین نیروی دام شده است.

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 21:59 | نویسنده : حسین محمدی

 شیت 1 :


ـ تحلیل سایت

ـ تحلیل اقلیم

ـ سازه

ـ سرانه

ـ بوم

ـ ایده های اولیه

ـ شیت و بررسی آن

ـ کلیاتی از نما

ـ کلیاتی از پلان

ـ کلیاتی از طرح حجم
 

 


شیت 2 :

پلان همراه مقیاس مناسب و با خط کش و نشان دادن جای درب و پنجره و معرفی اجزاء داخلی و خارجی آن با حداقل 5 پرسپکتیو یا دیتیل یا مقطع کوچک .

شیت 3 :

مقطع همراه حداقل 5 دیتیل از اجزای به کار رفته در آن و نیز دیاگرام های حیطه بندی و یادداشت گذاری اطراف آن در مقطع سقف های کاذب و مبلمان و اجزاء داخلی نمایش داده شود .

شیت 4 :

ـ دید داخلی از اصلی ترین عملکرد آن

ـ دید پرنده به بنا و محیط پیرامون آن

ـ نمای ورودی به مقیاس و راندو شده

شیت 5 :

دید ناظر خارجی که معرفی کننده عملکرد بنا باشد .

ایده های اولیه طرح در آن دیده شود .



تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 21:58 | نویسنده : حسین محمدی

 

 

مشخصات زمین
مساحت زمین: مساحت یک قطعه زمین را می گویند (عمدتاً در سند یا صورت مجلس تفکیک قید شده است یا‌آن دسته از اراضی که ابعاد آن ها بدون اندازه و حدو حدودی بوده و مساحت در سند قید نشده ، مساحت زمین از برداشت وضع موجود محاسبه می گردد.)

 

2 ) مساحت زیربنا: مساحت هر طبقه از بنا را گویند. 
3 ) مساحت کل بنا: مجموع سطح طبقات یک ساختمان اعم از روی زمین یا زیرزمین.

4 ) متوسط مساحت زمین: نسبت مساحت قطعات تفکیک شده به تعداد آن را در یک محدوده معین . 
5 ) ضریب سطح اشغال : سطح اشغال شده در طبقه همکف یک ساختمان نسبت به کل مساحت زمین مورد نظر (طبق سند و یا مساحت وضع موجود بشرطی که بدون کسر اصلاحی کمتر از سند مالکیت باشد.). 
6 ) متوسط مساحت کل بنا: نسبت جمع مساحت پروانه ها یا جمع مساحت پایان ساختمانها به تعداد پروانه ها یا پایان ساختمان صادره . 
7 ) متوسط ضریب تراکم: نسبت جمع تراکم استفاده شده در هرپروانه یا بنا به تعداد کل پروانه های صادره . 

8 ) مساحت کل طبقات و زیرزمین: مجموع مساحت کل طبقات احداث شده (مطابق مساحت کل بنا) با احتساب مساحت زیرزمین . 

9 ) تعداد طبقات: طبقات احداث شده از روی شالوده تا پشت بام را شامل می گردد(خَرپُشته جزء طبقات محسوب نمی شود.) 

10 ) مساحت مفید: بنای ایجاد شده و قابل استفاده بدون در نظر گرفتن راهروهای ارتباطی ، راه پله ، چاهک آسانسور ، شوت زباله ،‌نورگیرها،‌پارکینگ و انبارهای مجزا بخصوص در زیر زمین وتأسیسات و فضاهای مشاعی دیگر. 
11 ) صفر طبقه: ایجاد خَرپُشته یا انباری یا توسعه بنا در طبقات موجود که منجر به طبقه اضافی نشود. 
12 ) تراکم: درصد بنایی که نسبت به مساحت زمین در طبقات قابل احداث می باشد که در طرح تفصیلی برای کاربری های مختلف تعریف گردیده است. (به جز سطوح پارکینگ و مُشاعات در همکف و زیرزمین ها و انباری در زیرزمین)
13 ) عملکرد بنا(کاربری طبقات و یا کاربرد بنا) : نحوه بهره برداری از فضاهای ایجاد شده از یک ساختمان (انواع استفاده: مس###ی ، تجاری،‌اداری و…) 

14 ) مس###ی : استفاده از فضاهای پیوسته ایجاد شده در یک ساختمان 

بعنوان واحد مس###ی که دارای نور کافی و سرویس مناسب بهداشتی نیز باشد(مناسب برای س###ت خانواده) 
15 ) تجاری : محل داد و ستد که معمولاً برگذر یا سرا یا پاساژ یا تیمچه احداث شده و عموماً دارای ویترین باشد(مراکزی که اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون تجارت عملیات تجاری انجام می دهند و معاملات و داد و ستد می نمایند.) 
16 ) اداری : محلی که در آنجا افراد حقوقی و حقیقی مشغول به کار بوده و کارهای خدماتی مربوط به دولت و بخش خصوصی انجام می شود. 
17 ) آموزشی: بناهایی که آموزش و پرورش و آموزش عالی و تعلیم و تربیت در آنجا صورت می پذیرد (مهدهای کودک ،‌دبستان ،‌مدارس ، دبیرستان و دانشگاه و دیگر مراکز آموزشی)

18 ) صنعتی : بناهایی که منسوب و مربوط به صنعت بوده و در آنجا قطعات کوچک و بزرگ ، سبک و سنگین و حجیم و کوچک صنعتی ساخته می شود. 
19 ) کشاورزی: بنایی که در آن انواعی از کشاورزی، کشتکاری، زراعت ، فلاحت، دامداری، پرورش طیور، پرورش ماهی انجام می پذیرد و یا بصورت بنا و یا سالن های کوچک و بزرگ ،‌گلخانه ها ، سوله ها یا مراکز نمونه پرورش ایجاد شده اند. 

20 ) فرهنگی : بنایی که در آن به امور فرهنگی پرداخته می شود. مانند آموزشگاه های مختلف ، دفاتر انتشاراتی،‌گالری ها،‌سینما، تئاتر و… 
21 ) مذهبی : بنایی که برای انجام آداب و آئین مذهبی احداث می گردد. 

22 ) بهداشتی : بنایی که امور مربوط به تندرستی و بهداشت شهروندان در آنجا انجام می پذیرد. مانند بیمارستان ،‌کلنیک ،‌درمانگاه ، تیمارستان و… 

23 ) تفریحی - ورزشی: بنایی که درآن بتوان به پرورش تناسب و فیزیک بدنی پرداخته و امکانات شادمانی و فرح شهروندان را فراهم نمود. مانند شهربازی ،زمین های ورزشی ، باشگاه های ورزشی ،‌استادیوم ها ،‌استخرو… 

24 ) حمل و نقل ‌: بنایی که جهت امور جابجایی و تردد شهروندان مورد استفاده قرار میگیرد. مانند پایانه ، پارکینگ روباز و طبقاتی ، فرودگاه ، راه آهن 

25 )خدماتی: بنایی که در خدمت آسایش و رفع نگرانی های شهری مورد استفاده قرار گیرد، مانند آتش نشانی ، مراکز جمع آوری زباله ، سرویسهای عمومی 

26 ) تجهیزات شهری: بناهایی که جهت برطرف نمودن نیازهای شهری ایجاد می شود مانند پُست های برق و گاز، مراکز مخابراتی، مراکز تصفیه آب 
27 ) کاربری زمین : نحوه استفاده زمین را براساس سلسله مراتب انواع فعالیت های شهری و طرحهای جامع و تفصیلی، کاربری ملک گویند. 

28 ) پست : اراضی که برای ایجاد مراکز و دفاتر پستی پیش بینی گردیده است.
 

29 ) حریم: اراضی که بدلیل نیاز به فاصله ایمنی لازم است حفظ گردد و در آن بنایی ایجاد نگردد و یا مقررات خاصی رعایت شود.
30 )تاسیسات شهری: اراضی که در اختیار تأسیسات شهری مانند نیروگاه ، پُست برق، پُست گاز ، ایستگاه رادیوو تلویزیون و غیره قرار گیرد. 

31 ) ارتشی : اراضی که برای احداث پادگان ها و عملیات نظامی در اختیار ارتش و نیروهای انتظامی قرار گیرد.

32 ) داخل طرح اجرایی : اراضی واقع در طرح های دردست اقدام شهرداری.‌(که عمدتاً طرحهای شبکه گذرها و میادین می باشند)

33 ) کلاً‌داخل طرح : اراضی که کلاً‌ در طرح شبکه شهری و یا خدمات شهری واقع شوند. 

34 ) معوض شهرداری: اراضی که شهرداری در اختیار خود قرارداده تا در صورت نیاز به صاحبان املاکی که ملک آن ها در طرح واقع می شوند واگذار نماید.
35 ) انبارها: اراضی از شهر که بعنوان بارانداز و احداث انبار اختصاص یابد. 

36 ) خدمات شهری: اراضی با کاربری خدماتی مانند: آتش نشانی، مرکز جمع آوری زباله،تجهیزات شهری

37 ) فاقد کاربری : اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا بعنوان ذخیره
 های شهری در نظر گرفته شده اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزاد سازی و طرح تفصیلی ندارند.
38 ) تراکم استفاده شده : عبارت است از سطح زیربنای کل ساختمان به سطح قطعه زمین مورد ساخت با هرکاربری (مُشاعات و پارکینگ و انباری در زیرزمین و پارکینگ درهمکف جزء این سطوح محاسبه نمی گردد) 
39 ) مساحت زیربنای مُشاعات در مس###ی: شامل مجموع مساحت تأسیسات ، راهرو ، راه پله،‌آسانسور ، لابی،‌سالن اجتماعات ، استخر و سونا و ورزشی، سرایداری، شوت زباله ، نگهبانی، نورگیرها، سرویس بهداشتی و انباری مُشاع جزء سطوح مُشاعات می باشند. 

40 ) درصد بنای مفید استفاده شده: درصد مجموع زیربنای مفید طبقات در طبقات، نسبت به مساحت ملک(طبق سند مالکیت) . (زیربنای کل ، منهای مُشاعات و پارکینگ و انباری) 
41 ) فضاهای سبز-پارک عمومی: ملکی که دارای طرح پارک ، حریم سبز ، جنگل مصنوعی و … طبق طرح تفصیلی و جامع می باشد، بارده بندی باغ کودک،پارک محله، پارک منطقه ای و پارک های عمومی شهری ،‌حریم سبز بزرگراهها ، اتوبانها ، بزرگراه ها ، کمربند سبز شهری
انواع پروانه
1 ) پروانه ساختمانی: مجوز قانونی ای که از طرف شهرداری برای هرگونه ساخت و ساز برای صاحبان املاک صادر می گردد .

2 ) تخریب و بازسازی : پروانه ای که با تخریب بنای قدیمی و احداث بنای جدید براساس طرح تفصیلی صادر می گردد.

3 ) اضافه اشکوب : مجوز احداث طبقاتی برروی طبقات موجود (توسعه بنا در ارتفاع) 

4 ) تبدیل : مجوزی که برای تبدیل یک واحد مس###ی به دو واحد ، تبدیل واحد مس###ی به اداری و یا تبدیل قسمتی از مس###ی به واحد تجاری و… صادر می گردد. 
5 ) تغییرات – تعمیرات: پروانه ای که منظور انجام تعمیرات و تغییرات جزئی و کلی صادر گردد. 
6 ) تمدید پروانه: در صورت منقضی شدن مهلت پروانه و یا عدم شروع عملیات ساختمانی از طرف مالک ، اعتبار پروانه تمدید و با همان مشخصات صادر خواهد شد.

7 ) تغییر نقشه : در صورت تقاضای مالک و به شرط عدم شروع عملیات
ساختمانی نسبت به تغییرات یا جابجایی فضاها یا توسعه بنای پروانه های معتبر ، پروانه تغییر نقشه صادر خواهد شد.
8 ) ابطال پروانه : در صورت تقاضای مالک با اخذ اصل پروانه صادره و ابطال آن و پیوست به پرونده بصورت مکانیزه نیز پروانه باطل و تصویر به مراجع ذیربط اعلام می گردد و با رعایت ضوابط و مقررات پرداختی های مالک عودت گردد.

9 ) تعویض مهندس ناظر یا مجری: در صورت درخواست مالک و با رعایت ضوابط و مقررات و موافقت ناظر ، مجری ، مراجع ذیصلاح ، معرفی ناظر و مجری جدید ، مجوز فوق صادر می گردد. 

انواع گواهی
1 ) عدم خلاف: در صورت شروع به کار ساختمانی طبق پروانه صادره برای هرگونه معامله و یا انقضای مهلت پروانه (برای ادامه عملیات ساختمانی یا بروز خلاف، پس از رسیدگی ،‌گواهی جدیدی به نام عدم خلاف صادر می گردد. 

2 ) بلامانع ناحیه: در موارد بروز تخلفات جزئی که منجر به جلوگیری شود، پس از رفع خلاف یا رسیدگی به آن ، مجوز ادامه کار از شهرسازی منطقه به ناحیه مربوطه صادر خواهد شد

3 ) بلامانع شهرسازی: درصورت درخواست انواع پروانه و کشف خلاف در بناو رسیدگی به آن برای سهولت روند اداری و ادامه کار ، بلامانع شهرسازی صادر خواهد شد.
4 ) پایان کار: در صورت پایان عملیات ساختمانی و عدم وجود تخلف و ارائه گواهی صحت اجرا از جانب مهندس ناظر، گواهی پایان کار ساختمانی توسط شهرداری صادر می شود.

5 ) پایان کار آپارتمانی: صدور گواهی پایان ساختمان یا عدم خلاف در مورد هریک از آپارتمان های یک مجتمع بشرطی که در اختصاصیات و مُشاعات تخلفی حادث نشده باشد .

6 ) پایان کار قبل از 49: جهت بناهایی با هر کاربری که قبل از اردیبهشت سال 1349 احداث و بهره برداری گردیده اند( شامل مقررات طرح جامع تهران نمی باشند) پایان ساختمانی قبل از

تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 21:54 | نویسنده : حسین محمدی

 


 

 

‫معرفی روش نیلینگ ((soil nailingجهت حفاظت گود برداری خاک 
امروزه جهت ساخت وساز های شهری واحداث سازه های بلند مرتبه در مجاورت ساختمانها،تأسیسات و معابر شهری موجب توجه هر چه بیشتر مهندسین ساختمان به پایدار سازی گودها به منظور جلو گیری از بروز هر گونه خسارت ناشی از گود برداری گردیده است.

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 21:51 | نویسنده : حسین محمدی

 Read Together

 

Epissode Of Architecture A – Z By Louis Hellman


لوئی هلمن، معمار و نویسنده، متولد لندن به سال 1936 و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه لندن و Ecole des Beaux Arts پاریس است.

 

 

 


آثار لوئی هلمن در حوزه معماری، آوازه­ای جهانی دارد. به گفته روزنامه گاردین، او از دهه 1960 تا کنون، طنز نوپردازی رسمی در حوزه معماری بوده است. او در تمام زمینه­های حرفه­اش از شهرتی جهانی برخوردار است. در "الفبای معماری"، او از الفبا به عنوان رهنمودی گیرا در روند معماری و طیف کاملی از عوامل تاثیر گذار بر شکل­گیری و طراحی ساختمان­ها، استفاده می­کند. هلمن در ارائه کتابی تبسم و تفکرانگیز، از مهارتی بی­نظیر، برخوردار بوده است. او به معماری به مثابه رشته­ای منفرد، ننگریسته، بلکه همواره آن را در زمینه اجتماعی­اش جای می­دهد. کاریکتور­های او مملو از درایت و بینشی یگانه به دنیای معماری است. "الفبای معماری"،افزون بر طنزی که دارد، آموزنده نیز هست و همه شیفتگان معماری را به وجد می­آورد.
 

 

  •  
    این کتاب درآمدی جامع و شگفت­انگیز به دنیای واژگان معماری است. کتاب شامل بخش­هایی همانند "م"، مثل معماری، "س"، مثل ساختمان،"گ"، مثل گوتیک و ... است.


    "م"، مثل معماری:معماری چیست؟ سه تعریف متداول از معماری:



    در واقع تعریف بسیاری برای معماری ارائه شده، که همگی آنها اغلب سردرگم کننده­اند. فرهنگ واژگان در مورد معماری چه می­گوید؟ معماری: هنر و دانش طراحی و ساخت ساختمان است. بنابراین معماری هنر و دانش یا فن­آوری را به هم می­آمیزد تا از این رهگذر، محیطی متناسب با نیازهای انسان خلق کند.




    معماری صورتی از هنر است، اما نه یک هنر مجزا و موزه­ ای؛ هنری که همه افراد را تحت تاثیر قرار می­دهد. همگان، بخواهند یا نخواهند، معماری را تجربه می­کنند. به طور مثال اگر موسیقی مدرن را دوست نداشته باشید می­توانید به آن گوش نکنید، ولی اگر ساختمان جدیدی در محل زندگی شما، ساخته شود نمی­توانید از دیدن آن خودداری کنید.
     
  •  
    البته این موضوع فقط به مساله دیدن محدود نمی­شود، بلکه معماری به کمک طیف وسیعی از محرک­ها با ما ارتباط برقرار می­کند.





    بنابراین، معماری به مثابه یک هنر، با ما ارتباط برقرار می­کند و همچون سایر هنرها می­تواند آزار دهنده، الهام بخش، خوب، بد یا متعالی باشد، این ویژگی­ها به اهداف پدید آورندگان یا طراحان آن بستگی دارد.






    معماری تابع موضوعات متعددی همچون مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، به عبارتی معماری آینه­ای است که جامعه مربوط و ارزش­های آن را باز می­نمایاند. علاوه بر این تفسیر،"مفهوم" آن هم، موضوع مهمی است و بسته به دیدگاه­های شخصی و یا مقاطع زمانی، تفاوت­های بسیاری را شامل می­شود.


     
  •  
    معماری به منزله نمود ارزش­های اجتماعی، نوعی تاریخ زنده و ثبت نشده­ای است که می­تواند به اندازه همه دیگر اسناد، گویا باشد. فرم آن نیز طیف وسیعی از تاثیرات اقلیمی، فرهنگی، فناورانه، اجتماعی و نیازهای بشری را شامل می­شود. چنین تاثیراتی را می­توان­ تا زمان آغاز معماری یعنی عصر حجر دنبال کرد.


تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 21:35 | نویسنده : حسین محمدی

 نمای هر ساختمان در شکل‌دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال ۵۰ میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال توسعه اضافه می‌شود. در ایران نیز شهر نشینی طی دهه‌های گذشته با شتاب فزاینده ای گسترش یافته و همچنان این روند ادامه دارد. 


 

 



ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد